בידול ,בידול ,בידול

בידול ,בידול ,בידול

 

במציאות בה כל עסק שני או שלישי נסגר והישרדות היא שם המשחק ! כאן נכנס הבידול …
מה זה בעצם בידול ומה המשמעות בהקשר העסקי?
הכל בטור החמישי של בת שבע גרינברג, בעלת עסק לייעוץ ארגוני ועסקי MOVING UP- ממריאים ארגונים ואנשים להצלחה

בידול -זה הדבר שמבחין אתכם מאחרים, הייחודיות שלכם  זו הסיבה שמישהו ירצה לקנות דווקא מכם, בידול יוצר הפרדה מאחרים, יוצר מיצוב של העסק באופן ובמקום שונים מעסקים דומים.

ככל שנדע לבדל את העסק משאר העסקים, העסק שומר על כוח השיווק שלו ויותר חשוב מזה על רמת מחיר שלו. בידול טוב נשען על הגדרה מדויקת ונכונה של מי הוא קהל היעד שלי – את מי אני רוצה כלקוחות.

קחו סתם לדוגמא פשוטה שלוש חנויות בגדים היושבות על קטע של חצי רחוב, ומוכרות פחות או יותר את אותם הבגדים. אני יכולה לדמיין לעצמי את השלט אותן ישימו בכדי להביא את הלקוח אליהם. לדעתי בשלט יהיה כתוב "רק היום כל ב50%", "מבצע 10% הנחה" "קנו פריט אחד בשני במתנה" מה שאומר כי כל השלושה יתחרו במחיר, וכידוע לכם ברגע שנכנסים לתחרות של מחיר כוח ההישרדות יורד פלאים ועבור הלקוח אתה למעשה אותו דבר והוא יבחר את המקום הזול בין השלושה…

לעומת זאת אם אחת מחנויות הבגדים תפתח בתוך החנות פינת בר קטנה שבה ימכרו קפה ומשקאות קלים עם מוזיקה טובה מעין פינת המתנה לבני זוג בזמן בן/בת זוג מודד/מודדת בגדים. הדבר ימשוך לקוחות רבים יותר ורוב הסיכויים שגם יקנו יותר …לא יהיה צורך להתפשר על המחיר. חנות הבגדים  עם הבר והמוסיקה בעצם מוכרת חווית קניה שונה משתי החנויות בגדים האחרות.

דוגמא נוספת לבידול היא הפרסומת שיצאה לפני מספר שנים לשמן ללא כולסטרול  ואז כולם רצו לקנות את אותו מותג שפרסם זאת למרות שהדבר נכון לכל השמנים. אך החברה שפרסמה זאת לראשונה בידלה עצמה משאר החברות שיצרו שמן, יש שיגידו יופי אז בידלנו את עצמנו ואז המתחרים העתיקו זאת …..ואז הלך היתרון היחסי.

נכון, לכן בעלי עסקים חייבים כל הזמן להמציא את עצמם מחדש ולא לשקוט על השמרים.

להלן מספר טיפים לבידול העסק :

תכונה ייחודית בדקו אם יש לכם תכונה ייחודית, המעניקה לכם יתרון יחסי על פני המתחרים. זה לא חייב להיות מאפיין נדיר לפעמים גם מתן שירות טוב ושונה מספקים.

  • מחיר הדעה הרווחת היא שהנחות והורדות מחירים קיצוניות יוצרות בידול, אולם גם שמירה על רמת מחירים גבוהה משאר המתחרים יוצרת בידול, ויכולה למצב בית עסק כיוקרתי וכאיכותי.
  • אזור גיאוגרפי אם אתם מקושרים לאזור גיאוגרפי או לארץ מסוימת, שנתפסים כבעלי יתרון בתחום בו אתם עוסקים, ניתן למנף שיוך זה לטובתכם. לדוגמה, אם אתה איטלקי שפותח פיצרייה בישראל, או אם אתה ארגנטינאי שפותח מסעדת בשרים בישראל השיוך לארץ הלאום יסייע לבדל אתכם מהמתחרים.
  • ניסיון חיים– אם יש לכם ניסיון קודם בתחום שבו עוסק העסק שלכם, יש בכך כדי לסייע לבידול שלכם.
  • התמחות ניתן ליצור בידול על ידי התמקדות בתחום אחד ספציפי שבו אתם מתעלים מעל המתחרים. לדוגמה, אדם שהוא שף טוב אבל מצטיין במיוחד בהכנת דגים כדאי מאד שיפתח מסעדת דגים שתבלוט בתחומה. חשוב לזכור עם זאת, שריבוי תחומי עיסוק יוצר בלבול בקרב הלקוחות ועלול לפגוע ביכולת הבידול ובהצלחת העסק. לכן, בחרו בתחום אחד או שניים בהם תרצו לעסוק והתמקדו בהם.

 

צריך לזכור. בידול ומיתוג הוא כוח של העסק. בידול ומיתוג הוא כוח ההישרדות של העסק, הפנימו שכול עסק ניתן לבדל, חשמלאים, חנות ירקות , אינסטלטורים, מעדניות, פיצוציות מכבסות, בעלי מקצועות חופשיים, חברות הייטק וחברות שירותים. הכול ניתן לבדל לייחד ולמתג.

במציאות של "הכול כלול" במציאות שההיצע עולה על הביקוש, חייבים להיות אומני המיתוג והבידול לזכור שמעבר למוצר או לשירות, הלקוח רוצה, ואף זכאי, לקבל גם יחס אדיב ואישי. מדובר בהשקעה משתלמת לכל הצדדים, שכן יחס טוב ואישי הופך במקרים רבים את בית העסק מסתם עוד בית עסק, לכזה שאנשים ממליצים עליו לחבריהם.

על שירות בטור בא…יש למה לצפות !

בהצלחה !

בת שבע גרינברג

MBA יועצת ארגונית ועסקית

שאלות ניתן לשלוח למייל movingup.co.il@gmail.com

כתובת האתר www.movingup.co.il