ישנם חקרים הטוענים כי תחום הניהול עשוי להצטייר כתחום אפור מלא נהלים וחוקים , מסתבר כי מנהלים מצטיינים לא מנסים לגרום לעובדיהם להתיישר רק על פי הכללים. תובנת יסוד בניהול מצטיין היא שיש לסייע לכל עובד ועובד לעשות בעיקר (אך לא רק) את הדברים שהוא מצטיין בהם.

מנהלים מצטיינים מתמקדים בגילוי סגנון הלימוד הייחודי של כל עובד, מה שמרץ אותו וכיצד ניתן לסייע לו להשיג תוצאות מצוינות. הם פועלים בדרך שונה ומותאמת אישית לכל עובד, ויש להם דגש על תגמול והכשרה ממוקדת על מנת לפתח את הפוטנציאל המלא של כל עובד.

לעומת זאת, במצבים אחרים, מנהיגים לא מתמקדים בפרטים האישיים, אלא מתייחסים לכלל העובדים כקבוצה אחת ומציינים את התרומה הצפויה מכל אחד מהם. מנהיג מצטיין יודע להביא לידי ביטוי את היכולת הקולקטיבית של הארגון ומכוון את המערכת למטרות מוגדרות במדדים ברורים ובצורה מיידית.

מנהיגות היא תופעה שיש לה רגשות מול הקבוצה. כאשר אנשים מתבקשים להזכיר אנשים שהשפיעו על חייהם או שינו את מהלך חייהם, הם נוטים להתרכז ברגשות האישיים הקשורים למערכת היחסים עם המנהיג. התשובות שניתנות בדרך כלל מתבססות על הרגש "הוא אהב אותי", "היה איכפת לו ממני", "דיבר בגובה העיניים" וכדומה.כדי להיות מנהיג מצטיין, יש צורך ביכולת להתחבר רגשית לאנשים.

דוגמה לכך יכולה להיות הקרבה האישית בין קצינים בצעירים בני 20 שמונחים בתפקידי פיקוד וניהול של חיילים. הקצינים האלו מצליחים להתחבר אישית לחיילים שלהם ברמה האישית, להבין את אופי הצרכים והבעיות האישיות שלהם ולתת מענה. כאשר הקצין מדבר בצורה של "קדימה הסתער" החיילים רצים אחריו, בזכות התחברות רגשית שקיימת ביניהם. כשקיימת התחברות רגשית ומחויבות רגשית, מתגבשת מנהיגות.

בנוסף, גם ביחסי העבודה, כאשר העובדים מרגישים שהמנהיג לידם עוזר להם להתקדם ולהתפתח ושהוא אכפת לו מהם, הם מוכנים להיות פעילים יותר ולעשות המון עבודה על מנת להבטיח את הצלחת הצוות והארגון בכלל.

לסיכום, ניהול מצטיין אינו מוגבל לכללים וחוקים קבועים. זהו תחום אפור, שמציין את עצמו ביכולת לגלות ולפתח את הפוטנציאל הייחודי של כל עובד ולהביא לידי ביטוי את כישוריו וכשרונותיו. מנהיגים מצטיינים מכוונים את עצמם להבנת העובד האישית ומתייחסים לו בצורה אישית ומותאמת, בכדי לתמוך ולסייע לו להשיג את הצלחתו האישית והמקצועית. הם יודעים ליצור חיבור רגשי ומחויבות עם הצוות, הדבקים במשימה,הסתכלות אל העתיד ומביאים לידי ביטוי את היכולת הקולקטיבית של הצוות כדי לשפר את ביצועי הארגון בצורה מיידית.

בהצלחה !